Magasvérnyomás-betegség

Tudták, hogy hazánkban a magasvérnyomás-betegség (hypertonia) a 18 év feletti populációban meghaladja a 30%-ot?
Sőt, az 50-59 éves korosztályban a 40%-ot, a 70 év felettiek közt pedig a 60%-ot is?
Ez a rendkívül gyakori betegség sokszor alattomosan jelentkezik, és hosszú időn keresztül nem kerül felismerésre. Gyakran a szédülés, fejfájás, orrvérzés, vagy csupán kóros fáradtság hívja fel rá a figyelmet, de sok esetben sajnos csak akkor kerül sor diagnózisra, amikor már az ún. célszervkárosodás okoz valamilyen tünetet. A korai diagnózis azért nagyon fontos, mert a szív és érrendszeri megbetegedések legjelentősebb befolyásolható kockázati tényezőjének tekinthető e betegség, tehát amennyiben idejében észrevesszük, és kezeljük, elkerülhetőek a súlyos szövődmények, úgy mint a szívinfarktus, szívelégtelenség és szívritmuszavarok, vagy az agyvérzés és még sorolhatnám.
Egy kicsit a betegség kezeléséről:
Sokaknak bizonyára az jut eszébe, hogy ha az orvos diagnosztizál egy betegséget, azonnal valamilyen gyógyszert akar beszedetni velük.
A magasvérnyomás betegség esetében ez nem feltétlen igaz. A betegségnek különböző fokozatai vannak, és ugyan a súlyosabb esetekben nem hanyagolható el
a diagnózist követően azonnal megkezdett gyógyszeres terápia, de minden fokozatban alapvető fontossága van az életmód változtatásnak.
Kiemelten fontosnak tartom, hogy erről a pácienseim megfelelő tájékoztatást kapjanak, és aktívan részt vegyenek a betegség megelőzésében és terápiájában egyaránt.

Röviden és érthetően:
– Sportoljunk rendszeresen, legalább heti 3×45 percet.
– Mellőzzük a dohányzást és mértéktelen alkohol fogyasztást
– Csökkentsük a minket érő stresszt!
– Táplálkozzunk egészségesen és kerüljük az elhízást
– Nevessünk sokat!